Gårdagens middag…

Ingen bra start! Jag ville visa vad vi skulle äta till middag igår men vi slukade det innan jag kom på att kameran kanske skulle kommit fram!

Receptet ifrån DN.se kommer här:

Snabba falafel:
4-6 portioner

2 burkar kokta kikärter (2 x 400 g)
2 vitlöksklyftor
1 dl plockade persiljekvistar
2 tsk mald spiskummin
2 tsk mald koriander (frön)
½ tsk mald kanel
½ tsk harissa
4 msk vetemjöl
salt efter smak
½ dl matolja

1. Låt kikärterna rinna av ordentligt. Mixa till en tämligen slät massa tillsammans med lök, vitlök, persilja, spiskummin, koriander, kanel, chilipulver, mjöl och salt. Smaka av.

2. Forma, med blöta händer, till 20 ”köttbullar”.

3. Hetta upp oljan i en stor stekpanna och stek cirka fem minuter runtom. Servera med tomatsås eller myntayoghurt samt stekta eller rostade pitabröd.

Jag följde instruktionerna hyfsat, men hade nog i lite mindre spiskummin och lite mer kanel. Hade heller ingen harissa utan använde mig av en tesked sambal. Man kan ju ha citron i också, hade nog varit gott. Men de här blev hur som helst jättegoda. Gör bara inte som jag och använd en handmixer… (Den andra ligger nedpackad) Tar en halv evighet.

Men gott blev det!!

Kommentera

